Direktlänk till inlägg 15 december 2013

nu har jag landat lite efter Lund-besöket

Av Sarabella - 15 december 2013 12:03

I tisdags var jag och Jimmy i Lund för att prata med överläkaren på Neurokirurgen..nervöst som fasen var det men herregud vilken bra läkare!

Han var helt fantastisk, tog sig tid och berättade och visade bilderna så att vi verkligen skulle förstå.


Hans utlåtande blev att:

Jag har en försträngning i kanalen mellan ventrikeln och där det ska rinna ut, den är nästan helt igensatt.

Ibland kan det vara medfött, men det som tyder på att så inte är fallet är den huvudvärksattack jag fick efter att ha hostat till stenhårt för några veckor sedan..

Han trodde att i den hostattcken täpptes kanalen till helt fullständigt för en stund och det var det som orsakade den hemska smärtan jag hade i ca 1 dygn...

 

Han förelsog operation och det kommer ske via ett hål de gör i huvudet och går in med en kamera samt nån form av verktyg som ska ta hål på en hinna en bit ifrån den förträngda kanalen (de vill helst inte vara i det området vid den smala kanalen och speka eftersom det sitter en massa stora blodkärl där).

 

Han nämnde oxå i början av samtalet att om man drabbas av detta i vuxen ålder (att kanalen blir igensatt) är det oftast en tumör.......och just DÄR stannade mitt hjärta en sekund och jag blev alldeles yr.....

 

MEN sa han, vi har gjort MR på dig med kontrast och hade den varit elakartad hade den tagit upp kontrastvätska och synst på röntgen, och det gör den ju INTE så det behöver du inte oroa dig för.

Phhhuuu..skönt.

Där får man än en gång en tankeställare om att det kan alltid vara värre.


Jag kommer att bli kallad nu inom kort, men först ska vi ha en telefontid där vi ska prata om det sista innan det är dax.

Känns både bra och dåligt, klart att det inte är kul att de ska in o rota i skallen på en men å andra sidan så vill jag ju inte drabbas av inkontinens, alzeimer och parkinsson heller. Så då är det ett självklart val för mig, vilken tur att vi bor i landets Sverige med denna sjukvård vi har tillgång till.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sarabella - 12 augusti 2014 22:27

Har blivit utvald som buzzador att testa Bic Kids pennor som ska vara utformade för att passa barnens grepp o vara enkla att använda. Mitt omdöme stämmer mycket överens med det, då barnen tyckte det var lätt att hålla i pennorna o stiften bröts int...

Av Sarabella - 1 april 2014 10:27

Nu börjar jag komma ifatt efter allt som hänt senaste tiden...operationen verkar ha lyckats o jag känner INGET tryck i huvudet längre, helt fantastiskt!    När sådana här saker händer, det är då man märker vilka som verkligen finns för en och som...

Av Sarabella - 15 mars 2014 09:33

Så då var det äntligen gjort..huvudet är opererat.   Jag skulle infinna mig på Lunds sjukhus onsdagen 5 mars kl 10.00 för inskrivning, provtagning och magnetröntgen.   Barnen skulle lämnas på dagis och det var något av det svåraset jag har gj...

Av Sarabella - 24 februari 2014 16:24

Jaha ja.. Då var det ett tag sen sist jag skrev....nu igen. Skolan rullar på med massor av göra, varje vecka är det nya saker så sysslolös är man då rakt inte..   Idag ringde de från neurokirurgen i Lund och talade om att min operation kommer bli...

Av Sarabella - 14 januari 2014 10:01

Igår hade jag ju min fastedag....500 kcal är max för de dagarna, blev soppa, shake och knäckemackor med ägg samt päron och plättar. Jag var inte hungrig på kvällen men så sjuuuuuuuuuuukt sockersugen att jag knappt visste vart jag skulle ta vägen. Soc...

Ovido - Quiz & Flashcards