Alla inlägg under december 2010

Av Sarabella - 31 december 2010 16:30

Jajamensan..Nu är jag tillbaka igen!

Vad har hänt sen sist?

Jo, vi har fått barn!!! Lille Noah tittade ut måndagen den 20:e december, 15:16.

Allt gick bra, men MYCKET snabbt ma man säger så....

Kommer berätta om hur det hela gick till i ett senare inlägg då jag inte har tid nu, vi ska på nyårsfirande i Hallabro hos Jimmys syster, hennes sambo och deras 3 ungar!

Det blir lättare när man själv har barn att fira ihop med andra som har barn.

Jimmy håller på med efterätten nu och jag ska upp och lägga på ansiktet inför kvällen. Går åt mycket concealer förtillfället..hahaha..

Man är rätt så slut nu om man säger så.. allt handlar om att sova, amma och att försöka äta..har tyvärr tappat matlusten..Det var precis likadant när jag fått Limme. Det är ju lite jobbigt då man egentligen behöver äta mer när man ammar..Det går ju åt mer näring lixom.

Får se hur länge det håller denna gången att amma..med Liam funkade det bara 2 månader tyvärr. Men ersättning funkar minst lika bra!!


Nu ropar min minsta på mig på sitt eget lilla vis....



Gott nytt år alla när och kära!!

 

Av Sarabella - 19 december 2010 11:33

Ja igår blev det ingen vanlig lördag.

Hade inte sovit alls typ på natten som jag beskrivit i tidigare inlägg, pga blandannat en ihållande smärta i vänster sida på magen som inte försvann utan bara blev värre..


Ringde in till förlossningen och de ville jag skulle komma in på koll så att det inte var något med moderkakan som spökade.


Fick tid 13.00 sen belv jag undersökt av barnmorskan och de satte ctg (hjärtkurva på barnet) och allt såg bra ut.

Men läkaren på förlossningen ville ändå undesöka mig och vi fick sätta oss i dagrummet på förlossningen och vänta. Vi hittade ett spel efter ett tag som vi roade oss med..hahaha..GENI, var det. Jättekul!


Lika roligt var det inte att sitta och se alla mammor som vankade runt och stånkade i värkarbete..jag satte mej bakom julgranen så jag skulle slippa se..Haha.  


En tjej satt och åt middag, och andades sådär speciellt som man gör när värken kommer och sen började hon prata med mej..

Hon undrade om det var mitt första, för det var hennes första bebis som nu skulle komma.

-Nej det är andra för oss.

-Jaha..då sitter jag kanske här lycklig ovetandes om vad som väntar mig då?

Jag: - Neeeeejdå..det var inte så farligt som man trodde (tanke;DET VAR MYCKET VÄRRE; DET KOMMER KÄNNAS SOM DU SKA DÖ) Men det sa jag ju givetvis inte..

Jimmy bara: -Men Sara, vafan du kan ju inte ljuga??!!Ligger hon på BB samtidigt som du så kommer hon slå ihjäl dej sen!! Hahaha..

Ja jag tänkte ju inga snälla tankar om folk som sa till mej;

-Det är absolut ingen fara att föda barn, klart det känns, men inte alls så farligt..Johej du..Det fick man ju erfara att det var en ren o skär lögn, och nu ska man på att igen!  


Läkaren hade fått en akut operation som hon skulle närvara på så vi fick vänta ända till kl 18.00
Men det var det värt kan jag säga!! Supersnäll läkare..mätte bebisen med ultraljud då Liam var ganska stor för att vara 1 månad för tidig..

Nu hade hon suttit och gått igenom min journal innan hon hämtade mig och hon hade upptäckt en liten antecklning om att jag ringt i v 34 till min dåvarande BM i ronneby om att jag hade synrubbningar, var skityr och törstig som fan samt hade ett blodsocker på 12,8!!

Jaha då hade jag haft graviditetsdiabetes med Liam..De kollar i vecka 27 om man har det, men sen kollar de inte igen så säkert hade det kommit efteråt..Men det var inget som min dåvarande BM lade nån energi på att utreda vidare? Konstigt kan man tycka??


Hon sa att om man har en helt frisk bukspottskörtel så ska man inte komma över 8 i värde..Det kan ha varit därför Liam var stor.

Bebisen beräknas väga ca 3800 g när den kommer men det kan diffa 20% upp eller ner..hopppas hellre neråt hehehe..


Sen kom den glada nyheten! Mina förvärkar har gjort nytta och alltså inte varit förgäves! Var öppen 3 cm nu!! Tjohoooo!

Hon hinnsvepte oxå och sa att om det inte kommit igång innan måndag morgon så är det inte svårt att sätta igång förlossningen med dessa förutsättningarna!! UNDERBART!!

Så om inte förr så blir det imån (om de nu inte är överbelagda på förlossningen) då får jag givetvis vänta..


Hem igen men först inom Mc Donalds och tryckte i oss varsitt meal, sen vidare till Karin o Mats stuga för att hämta Limme som tillbringat dagen där med sina kusiner från Ljungby och firat lite lilla julafton i och med att vi inte ska träffa Jimmys syster med familj mer innan jul.

Hem och lade oss och så sov vi till 08.45 idag! Så skönt!



Nu är Jimmy o Limme iväg och ska skotta hos mina morföräldrar samt hälsa på limmes farfar.Jag ska städa och tvätta..söndagsnöje.

Sen ska vi ut och åka pulka! Jag har fått sån energi nu när jag kan se ett slut på allt detta!




Bye!

Av Sarabella - 18 december 2010 09:56

Funderar på att ändra namnet på min blogg till : Gnällbloggen, kort o gott.
Känner att detta har blivit en liten ventil för mitt gnällande nu.

Nu kommer lite mera gnäll, håll till godo:

Har kanske sovit sammanlagt 3 timmar från 00.00- 08.00 imorse..har så jävla ont i händerna och har sprungit upp och ner och druckit brus-alvedon men det hjälper inte överhuvudtaget..  


Limme sov till 08.00 och det var ju skönt! Kommer ner och ska äta frukost vilket fortlöper utan större problem, sen hör jag Liam börja gråta i hallen.

Går för att se om han slagit sig, men det hade han inte, han hade däremot tappat en av mina allra finaste , äldsta prydnadstomtar i golvet så den sprack..Den har ett högt affektionsvärde för mig så jag blev ledsen som fan..det underlättar ju inte att man är fullproppad av gravidhormorner heller.

Annars hade jag nog inte blivit så ledsen  


Stackars Liam blev ledsen han med, bara för att jag har sagt till såååå många gånger att dessa tomtarna på hallbordet är ABSOLUT AJABAJJA!! Och det vet han för han brukar peka på just dem och säga; ajabajja mamma!!

Men men..vi får limma ihop han och ställa tillbaka..

Det är ju sånt som händer när man har barn.


Retar IHJÄL mig på folk som säger: Åh men nu Sara har du ju bara 11 dagar kvar som mest av din graviditet...ja precis. 11 dagar!!!! Det är som ett helt liv.

Hoppas nu bara att de har möjlighet på måndag morgon att hjälpa mig??

Då är det ju BARA 2 dagar och 2 nätter kvar lilla Sara???


Tänk positivt..ja eller gör det själva? Jag har tappat den förmågan förtillfället tyvärr. Men den kommer tillbaka såsmåningom!


Idag ska vi eventuellt till Jimmys mamma och Mats i deras stuga.

Jimmys systrar med familjer kommer oxå tror jag så det blir ett stort gäng med alla ungar..närmare bestämt 7 barn och 8 vuxna...


Nu ska jag gå och fördriva tiden med något så roligt som att tvätta.



Ha en UNDERBAR lördag alla mina nära och kära och även ni andra som ramlar in på gnällbloggen!!

Av Sarabella - 17 december 2010 16:45

       

Av Sarabella - 17 december 2010 16:24

Hur mycket ska det snöa?

Vi skottade som sagt 2 ggr igår kväll och så Jimmy en gång imorse med. Hade en sån fetevall utanför tomten att dte tog 1 timme att bara skotta bort den!

Man kan ju be till sin lyckliga stjärna att det inte kommer vara en sån vall utanför om vi brådskande behöver bege oss mot Karlskrona.

Men om inte annat så ska vi ändå bege oss dit på måndag morgon under kontrollerade former...känns både bra och dåligt att ha ett datum.

Man vet ju hur överjävligt, förbannat ont det kommer att göra, och att då veta precis när det kommer starta osv känns lite olustigt..

Men nu vill vi ju ha ut honom och då är det bara att härda ut, finns ju inte mycket att välja på om man säger så?



Har varit hos mina morföräldrar i dag och Jimmy har hjälpt till med skottningen även där. Morfar och Liam var ute i trädgården och Limme åkte pulka, vilket han fullkomligt älskar att göra!


Nu ska vi snart äta och sen kommer min halvsyster Anna Åkesson med familj för att hälsa på oss lite! Så trevligt!

Sen blir det slapp i soffan ikväll med en eller annan film och gott godis, god julmust och ett gäng härliga apelsiner...herregud..jag kränger typ 4 apelsiner varje kväll numera..

Av Sarabella - 16 december 2010 22:14

Idag har jag och mitt    varit ett par i 8 ½ år!! Hurra hurra för oss!


Älskar dej så min darling!



Den högsta lyckan i livet är förvissningen om att vara älskad för sin egen skull, eller rättare sagt: att vara älskad trots en själv. / Victor Hugo



Ett lyckligt äktenskap kräver att man förälskar sig många gånger och varje gång i samma person. / Mignon McLaughlin


        


Dagen började för mig med att jag vaknade upp med 2 blåa händer!! Jag har ingen känsel i dem, pga karpaltunnel-sjukan så jag hade lyckats böja dem på nåt lustigt sätt och sen lagt mej på dem..tog 30 min innan jag återfick känseln...härligt.*not*


Begav oss sedan till barnmorskan, Jimmy var med och skulle hålla handen om det skulle behövas.   

Var tänkt att jag skulle bli hinnsvept så att förlossningen kanske skulle kunna dra igån då jag idag är på BF+1..men lille bebben hade inte fixerat sig och då vågar de inte hinnsvepa pga risken för barnet. Annars riskerar vattnet att gå vilket kan resultera i att navelsträngen åker ner före huvudet och klämms åt..=Inte någon rolig situation.


Så vi fick vända på klacken och åka hem igen..med rådet att färdknäppa som bara den..men vafasen..det hjälper ju inte!!

Tror nog det är någon sugen karl som suttit och hittat på detta begrepp för att han inte fick komma till på sin gravida fru kanske??  

Och vi desperata gravida som bara vill ha ut bebben är lättlurade i detta fall och går på nästan vad som.

Något av det jag testat:

Hallonbladste = fy för den lede..ser ut som mögliga teblad och luktar horribelt.

Färdknäpp i mängder *hahaha*

Bära tvättkorgen

Skotta snö

Storstäda

Ätit ananas så jag blev helt uppfrätt i truten

Vankat Kallinge runt ett ANTAL gånger

Sprungit upp och ner i trappan...


Men ännu ingen bebis...så nu ger jag upp detta.



Min BM bokade i alla fall i samråd med MVC-läkaren in ett besök på förlossningen på måndag 08.00 för igångsättning om det nu inte är helt överbelagt och att många blivande mammor som gått över 2 veckor står på "kö".

Detta pga att jag blivit SUPERSVULLEN om händerna/handlederna/underarmarna och att karpaltunnel-historian blivit så mycket värre..

Så då blir det förhoppningsvis en bebis 20/12 -2010.


Ikväll har vi skottat av hela infarten + utanför garaget..tog 1,5 timmar för mig och Jimmy tillsammans.

Limme var med ute och hjälpte till såklart, men lekte mest med katten och hunden som hade spelet ute i snön! De bara for omkring fram o tillbaka hit och dit i ett jädra tempo..  


Liam har varit hemma från dagis idag..hfick hämta hem honom igår då han hade fått feber igen..

Idag har det varit full rulle på honom och han fick vara hos mina älskade morföräldrar under tiden jag och Jimmy var hos BM.


Nu blir det till att linda handlederna och sen krypa ner i bingen för ännu en ångestnatt med minimalt med sömn och förvärkar som inte leder till något annat än att tära lite till på mitt redan klena psyke..hehe...   

Av Sarabella - 13 december 2010 09:54

Nu är Limme lämnad på dagis..tror att de skulle baka pepparkakor idag!

Så roligt för honom att få göra något kreativt för en gångs skull.

Man känner sig typ som världens sämsta mamma som bara vill sova och sitta i soffan för att man är osmidig som ett helt hus..

Sömnbristen gör ju inte humöret bättre heller...fasen man blir ju tokig av minsta lilla sak.

Tur att dagis finns så att han får leka och ha roligt en stund på dagen i alla fall. Det gör att jag oxå mår bättre när man slipper ha det gnagande dåliga samvetet för att jag inte kan ut och t.ex åka pulka hur mycket jag än skulle vilja..


Jaha denna dagen ska man väl sova bort så att den går lite snabbare? Längtar...


I eftermiddag ska Limme och de ha luciatåg på dagis! Första gången han är med på luciatåg, så roligt ska det bli att se min lille pojke som pepparkaksgubbe! Sen bjuds det på fika efteråt..*mys*

Limmes gudmor tillika min storasyster Anna W och ev Limmes mormor ska oxå komma och titta! Ska bli kul!

Av Sarabella - 12 december 2010 17:46


...........................min syster Anna Wahlberg


Bara för att vi båda älskar denna versionen.

Ovido - Quiz & Flashcards